February 12, 2007

فنجان قهوة مع ام العيال


تاغ من ام العيال و هاجاوبة بالمصري عشانها
و عشان بقى اتمرن و عشان التغيير
و هيكون على شكل حوار مش تاغ و استجواب
لاني ما بحبش الاستجواب
***

وقفت ام العيال على البلكونة و رأت ملائط تنشر غسيل

ام العيال: عاملة ايه يا ملائط انتي ما بتتعبيش م النشر يختي؟؟
ملائط: اعمل اية يا ام العيال ..قسمتي بأة

ام العيال: تعالي اعملك فنجان قهوة م اللي قلبك يحبو و اشوفلك الفنجان

ملائط: بس اخلص التعليقين اللي ف ايدي


دخلت ملائط شقة ام العيال الملاصقة لشقتها و التي تشبهها شبها كبيرا في التقسيم و الغرف و لكن الاختلاف في بعض الالوا ن و الصور

Image Hosted by ImageShack.us



ام العيال: تعالي اقعدي دا نتي شقيانه..انا عارفة هينوبك اية م الغسيل دا
تفتكري
لا سمح الله ايه اللي هيحصل لإيميلك لما تموتي ؟

ملائط: يختي برة و بعيد..ان شاء الله عدويني..هوة يعني كان ايميل وزارة الدفاع..انا لما اغيب عنه كام شهر الاقية قافل..اكيد يعني لما اموت مش هاقدر اعملة اكتيفيت و خلاص

ام العيال: ما انا قلت لا سمح الله..طب ما اديتيش الباسوورد لحد؟ يعني علاقتك اية فيهم؟

ملائط: يختي..ربنا يعين كل بني ادم على ايميله..همة هيلاحقو مين ولا مين..انا كنت عايزة اسيبة للورثة بس قلت بلاش يتخانقوا..انا ما اديش حاجة لحد

ام العيال: تعرفي بقالنا جيران يجي كام شهر كدة و لسة ما اعرفش اسمك الحقيقي ولا عمرك؟

ملائط: طب تعالي اوشوشك..اصل الحيطان لها ودان

ام العيال: هيهيههي..تعرفي انا حسيت انه اسمك كدة..عندك حركات با ملائط!! انتي برجك اية بالمناسبة؟

ملائط: ما كانش فنجان قهوة داّ !! هو انا ف تحقيق يختي..برجي الدلو الدلو اجدع ناس..من كام يوم كنتي لسة معزومة ف عيد ميلادي ولا نسيتي؟

ام العيال: و لا نسيت ولا حاجة..و دي حفلة تتنسي برضة..يعني حسيتك كدة ميالة للاغاني الفرنجي.انت مجال دراستك ايه؟

ملائط:..انا مجال دراستي افرنجي ..يعني لغات انجليزي و فرنساوي

ام العيال: انا قلت كدة..انا ما تفوتنيش حاجة...انتي بتحبي الضحك اوي بس بحسك مرات كدة حزينة.شخصيتك نوعها اية؟

ملائط: شخصيتي..ديمي سيزون..يعني من كل حاجة تلاقي

بس الطبع الغالب هوة اني
بحب اشوف كل حاجة من ناحيتها الحلوة.. و دا دايما بيعملي شوية صدمات لانه في ناس وحشين..بس برضه بوكرا تعرفيني اكتر و انتي تقولي يأة شخصيتي اية

ام العيال:ابو العيال عايز ياخدنا السنة دي نصيف ..مش عارفة نروح فين..السفر بالنسبة لك اية؟

ملائط: انا بحب السفر اوي..و اليوم بس كنت بفكر بالناس اللي بعرفهم و ناجحين اوي و عندهم تجارة ناجحة او مشروع ناجح و قلت ف نفسي السفر هوة السبب..الاختلاط بالحضارات بيوسع الافاق و يخلي التفكير يطلع من الصندوق

ام العيال: أي دا يختي انا سالت سؤال تجاوبيني بمقاله ..الموود بتاعك ايه بالزبط؟

ملائط: الموود بتاعي؟ انا المود العام و بشكل عام موود متفائل برمي وراي و ما ببصش بس يعني و عشان ما اطولشي عليكي موودي الصبح غير بعد الضهر غير الليل..


ام العيال: عندك وقت فراغ كتير؟ بتعملي ايه؟

ملائط: مالك يا ام العيال مالك يختي..وقت فراغي بقعد فيه عالنت اكتب شوية اقرا شويتين و مرات بقرأ في كتاب او بشوف التلفزيون

ام العيال: انا النهاردا عاملة بيتزا ايه رأيك تتغدي معايا؟ ولا اية اكلتك المفضلة؟

ملائط: لا انا معزومة على سمك و جمبري و دي اكلتي المفضلة.

ام العيال: اكيد دي حاجات و صفات خدتيها من باباكي و مامتك..مش من اهل البحر برضة؟

ملائط: يمكن,انا خدت من بابا حاجات اهم ,كان الله يرحمه متسامح اوي يعني عمري ما سمعته او شفت بيحقد على حد او بيكره حد , و عصبي شوية عايز كل حاجة تخلص مبارح قبل النهاردا..اما ماما بيقولو اني بشبهلها في الشكل..اما البحر فانا بموت فيه

ام العيال: انا ما بحبش الحقد كمان..بس اية كمان حاجات ما بتحبيهاش

ملائط: الغباء..ما اقدرش اتعامل مع الغباء..ولا الدم التقيل و الناس اللي دايما بتشتكي و
متشائمة
و اكتر حاجة بكرها الغرور و الوسوسة من الامراض

ام العيال: معاكي حق يا ملائط انا بموت في الضحك الرومانسية و انتي كمان صح ؟

ملائط: اوي اوي.. بس اكتر حاجة بحبها و بحسها مفقودة هية العدل..ما فيش عدل يا ام العيال

ام العيال: ايه يا ملائط معاكي حق ..الواحد بيشتغل ليل نهار و بالاخر ياخد ملاليم..الشغل هوة كل حاجة.. اثبات للذات و منعا للتخلف و لا اية رأيك؟

ملائط: الشغل هوة اللي بيعطي اهمية للحياة..الايد البطالة نجسة ولا نسيتي كلام ام العربي جارتنا

ام العيال: و دي تتنسي..بس انا بشوفك كدة بتشتغلي كتير عالانترنت ..يعني بحس انهم حاجة مهمة اوي عندك

ملائط: طبعا با ام العيال يا جميلة انت.. لولاهم ما كنتش اصلا قابلتك و لا عرفتك..انا المدونة بتاعتي ما بتاخدش من وقتي حاجة بس انا بقعد كتير و بقرا كتير عن حاجات تكنلوجية و بتعلم كل يوم حاجة جديدة

ام العيال:ممم ملائط..ريحة..شياط.. البيتزا شاطت... يا لهوي يا ملائط

ملائط: اللهّّ !!! مش انتي اللي بتسألي !! و عاملالي فيها المحقق كونان..متشكرين عالقهوة يا ام العيال و ابقي اعملي ديليفري و سيبك م الطبيخ

+++++++
الاسئلة بالاحمر و الاجابات بالاحمر الغامق
++++
و كل اللي بيعمل كومننت و بيحب يعمل التاغ يعتبر نفسه متيغ او تعتبر نفسها متيغة

24 comments:

Me said...

Very cute tag Mala2e6...amusing too and we know a lot more about you now...

Anonymous said...

allah allah allaaaaaaaaaaah 3lekee!!
eih el7alawe de, eih el6a3ama dee :P

3ala seret ele-mail,, check out urs plz ;)

Mala2e6 said...

Summer

thanks Summer..and this means you are tagged..when you have time ;)

dayman mnawwer ya gameel

mnoshty

w inti kaman tagged ta mnosh..mwaa.thanks..w raddait..;)

Eve said...

haha, hilarious yakhti, inti bitgibi el afkar di menein :D

Anonymous said...

Heheheh good one ya za3rah :-)

Mala2e6 said...

Eve
اهلا يا ايف ازيك
(انا لسة عايشة الدور معلهش)
طيب يا حبيبتي و انتي كمان اتتيغتي

جاوبيني بقى

7ala

و احلى البنات سكر نبات حلا

اتتيغت كمان

جاوبي التاغ بلاش اعمل فضايح و انشر الاسماء

منورنا يا حلا

Tamara said...

mala2e6

I like the idea that we don't know much about you, I mean we get a taste of your personality, but we don't know your name, age, where do you work or any thing like that.

I really respect that : )

Mala2e6 said...

tamara

If I knew for one second that my name,age,work or anything would make a differance..ma ba3ezzo 3ankom :)

but i know that since i am not hurting anyone,i am not lying or deceiving anyone then the rest is just some irrelevant info..

thanks tamara..bass bardo...

you are tagged

yalla jawbi :)

Anonymous said...

hehehhehe, u told omm el 3iyal so much, maybe we should kill her dont u think so ?

ام العيال said...

هلا و الله
هلئ هيك انا بحكي؟؟؟
هادا مصري مشرمحي من الكاع يعني
اه انا هون بحكي مصري بس مو هيك الله يسامحك يا شيخه طلعتي ام العيال وحده مصريه من بتاعت تحياتشي
بس تاج بيجنن من وين بتجيبي الافكار
و الله و عملتيها يا ملا ئت و انتسرتي على روحك
و الانيموس هادا ما تردي عليه سرك في بيييييييييييير
انا عندي عيال تموتو مين حرام عليكو

ام العيال said...

هلا و الله
هلئ هيك انا بحكي؟؟؟
هادا مصري مشرمحي من الكاع يعني
اه انا هون بحكي مصري بس مو هيك الله يسامحك يا شيخه طلعتي ام العيال وحده مصريه من بتاعت تحياتشي
بس تاج بيجنن من وين بتجيبي الافكار
و الله و عملتيها يا ملا ئت و انتسرتي على روحك
و الانيموس هادا ما تردي عليه سرك في بيييييييييييير
انا عندي عيال تموتو مين حرام عليكو

Mrs. Al Ramahi said...

wht a way top narrate a tag :) very creative :)

Mrs. Al Ramahi said...

oops.. i forgot some letters :S so il repost:

what a way to narrate a tag :) very creative ;)

Mala2e6 said...

anonymous

she's a friende of the familia..spare her..we try anoder.she promised not tell..when she do..you makeh youre moveh

ام العيال

يختشي يا ام العيال كان لازمن و حتما تكون اللهجة اللي هية

و لا يعني عايزاه يكون موضوع روش طحن بلغة العيال الايام دي؟

اللي تقولوا يا جميل
و انا كمان ما انساش جبايبي

و انا قولتلو لانونيمس يسيبك

بلاش الفسحة النهارده


و يا احلى بونسوار
لاحلى ماما بالعالم

mrs al ramahi
مش بيناتنا
حرف ناقص بزيد من عندي حرف زايد برجعلك الباقي

و انتي عندي بحرف؟

تسلميلي

Anonymous said...

جرى ايه يا دلعدي.....هيه سايبه ولا سايبه....

طلئني يا عباس، مبحبكيش....

Tamara said...

ooooops ! I'm tagged ! ok I'm on a deadline this week, but when I get back I'll see if I can come up with somehing worth reading.

Anonymous said...

jawabto w amre la allah :)

:P

Mala2e6 said...

Abu shakush

عباس طلئك و سابلك العيال و خاد الدش

رجالة مالهمش امان

TamTam
i am sure anything u write is worth reading..inti bas oktobi

mnoshty

ana jayyyy..mwaaaaaa

Anonymous said...

i told da familia men to watch her 24/7

maybe we should tell haredi in da egyption police, he is on our salaries list

Mala2e6 said...

هريدي

المخبر؟

اللي لابس بالطو و حامل جريدة مخرومة و فاكر ما حدش عارفه؟

كويس

بس قوله ما يمشي و يقول انا مخبر انا مخبر

فضحنا

Anonymous said...

ايوا هوا هريدي داه
هوا بئول كده عشان يموه

Mala2e6 said...

و الله فكرة!!

يعني بستععمل الريفيرسد سايكولوجي

طلع هالهريدي داهية و انا مش عارفة

History Of Me!!! said...

تاج جميل وحوار اجمل
والى ام العيال
انا اخوكي وبتحكي معي مصري مع اني مش في مصر الان حرام عليكي
يا مصرية :-)

Mala2e6 said...

يا 100 اهلا و سهلا

منور

و الله حقك علي انا كان لازم اجي و ابارك بالمدونة الجديدة

و اكيد هابقى ازورك

شكرا على زيارتك